fot.
Rzuć palenie, by poczuć się lepiej!
Rzucenie palenia często nie jest łatwe i wiąże się z wieloma trudnościami. Czy jest metoda, by raz na zawsze pozbyć się tego nałogu?
2017-01-11, 13:48



Palenie papierosów to niezdrowy i drogi nałóg. Jeśli przykładowo palicie paczkę papierosów dziennie, gdzie paczka kosztuje ok. 14 zł to w miesiącu spalamy ok.420 zł. Idąc dalej w ciągu roku jest to kwota 5 040 zł. Jeśli w Waszym domu palą dwie osoby to jest to kwota ponad 10 000 zł - czyli dobre wakacje.



Rzucając palenie oszczędzimy bardzo dużo pieniędzy, ale przede wszystkim zadbamy o nasze zdrowie.
Skutkami palenia papierosów oraz przebywania w miejscach zadymionych są mdłości, reakcje alergiczne, podrażnienie oczu. Osoby, które palą narażone są na przedwczesne starzenie się skóry. Zauważalna jest siność cery , wcześniej pojawiają się zmarszczki, a na skórze na dłoniach i paznokciach mogą pojawiać się przebarwienia. Poza złą kondycją skóry, spowodowaną paleniem, znacznie gorszymi skutkami są te, które zachodzą w organizmie. U palaczy często pojawiają się dolegliwości płuc oraz uszu, mogą pojawić się choroby wrzodowe oraz przewodu pokarmowego, choroby wzroku oraz silne alergie. Palenie papierosów zwiększa ryzyko wystąpienia takich chorób jak miażdżyca, nadciśnienie tętnicze, może prowadzić do zawału serca i udaru mózgu. Ponadto występuje ryzyko zachorowań na nowotwory, zarówno u palaczy, jak i tych osób, które biernie zaciągają się dymem papierosowym.
Należy pamiętać, że równie mocno narażane są osoby, w których obecności palimy tytoń. Bierne palenie równie mocno zagraża zdrowiu. Wdychanie dymu przez dzieci zwiększa ryzyko niepokoju, a nawet depresji.



By rzucić palenie przede wszystkim musimy mieć silną motywację. Palenie uzależnia biologicznie i psychicznie. Często sięgamy po papierosa w określonych sytuacjach: rano, do kawy, po jedzeniu., czy po prostu z nudów lub jak widzimy, że ktoś inny pali. Warto założyć sobie tzw. dzienniczek palacza, w którym będziemy mogli notować sytuacje, w których sięgamy po papierosa. Podświadomy strach palacza niestety nie pozwala na rzucenie palenia, żeby w tych danych sytuacja nie pojawiła się pustka. Warto się na to psychicznie przygotować.
Przy rzucaniu palenia mogą również wystąpić tzw. skutki odstawienia- podrażnienie, niepokój, problemy ze snem, czy głód. Jeśli zdecydowaliście się na rzucenie nałogu, warto mieć przy sobie coś, co zajmie ręce. Może to być długopis, czy piłeczka antystresowa. Jeśli pojawi się głód, zamiast słodyczy, warto mieć przy sobie pestki słonecznika, suszone owoce, czy gumę do żucia.

Jeśli chcecie rzucić palenie to przede wszystkim pozbądźcie się codziennych rytuałów. Myśl o zapaleniu papierosa maleje po ok. 3 minutach. Znajdźcie na ten czas jakieś inne zajęcie: ćwiczenia, sprzątanie, czy wyjście z psem.

Istnieje Telefoniczna Poradnia Pomocy Palącym pod numerem telefonu 801 108 108. Dzwoniąc tam uzyskamy wsparcie oraz indywidualne konsultacje.
Rzucenie palenia wcale nie jest łatwym procesem, ale nie do zrealizowania. Potrzebne jest do tego pozytywne nastawienie i przede wszystkim chęć samego palacza.[DD]